onsdag 9 juli 2014

Tappade frälsningen idag.

Man talar om att hjärnan, konditionen är något man ska hålla uppe, att det är en "färskvara".
Om man inte tränar de fungerar de sämre.
Samma sak är det med frälsningen, det är också en något färskt som ska upprätthållas göras ansträngningar för.

Idag miste jag min frälsning,
om Yeshua hade kommit för att hämta sina idag,
så hade jag inte varit en du hade få se i himmelriket.

Men jag har fått förståelse vad jag gjorde och hur jag hamnade där,
jag vill dela med mig för att andra kan ta lärdom utav detta.
Det är så att jag är en person som endast bara vill väl, jag vill inget annat än GUDS vilja i allt.
Men i min strävan efter att GUDS vilja ska ske, använde jag djävulens vapen istället för att använda GUDS kärleks vapen.

Sådana onda vapen är t.ex att man vill hämnas -om den ena sårar, ger man genast igen.
Man blir arg och irriterad när en person gång efter gång gör någonting man sagt att man inte vill att de ska göra och pratar inte ut utan snarare blir kärlekslös.
Manipulation, man kanske inte känner sig älskad o kommer med hot "om inte du gör såhär så gör jag si eller så"

Såhär tappade jag min frälsning,
men jag har omvänt mig och blivit skriven i livets bok igen.
Det är inte lätt alla gånger, men jag behövde förmodligen komma till denna punkt för att förstå allvaret.
GUDS ord gäller, utan kompromiss!

 Mar_12:30  och du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta, av hela din själ, av hela ditt förstånd och av hela din kraft.
Mar_12:31  Sedan kommer detta: Du skall älska din nästa som dig själv. Inget annat bud är större än dessa."


När vi blir bittra, kliver vi ut ur kärleksbuden.
Vi bryter mot de största buden och mister frälsningen.

 Mat 5:21  Ni har hört att det är sagt till fäderna: Du skall inte mörda. Den som mördar är skyldig inför domstolen.
Mat 5:22  Jag säger er: Den som är vred på sin broder är skyldig inför domstolen, och den som säger till sin broder: Ditt dumhuvud, är skyldig inför Stora rådet, och den som säger: Din dåre, är skyldig och döms till det brinnande Gehenna.
Mat 5:23  Därför, om du bär fram din gåva till altaret och där kommer ihåg att din broder har något emot dig,
Mat 5:24  så lämna din gåva framför altaret och gå först och försona dig med din broder, och kom sedan och bär fram din gåva.


När en människa kallar en annan för "idiot" eller något annat kränkande ord, står man skyldig inför YHWH och måste be om förlåtelse för att YHWH ska kunna motta ens människas böner igen.

Det som är väldigt intressant med verserna ovan är att det står inte om DU har något emot din broder ska du gå och försona dig, nej, det står att om DIN BROR har något emot dig!
Vi ska i allt leva för att inte bara rädda våra egna själar utan även andras.

Ur detta perspektiv kommer vi in i ett fullkomligt liv, heligt liv som är YHWH till behag.

Det handlar om att svälja när den andre sårar:
 Mat 5:39  Jag säger er: Stå inte emot den som är ond, utan om någon slår dig på den högra kinden, så vänd också den andra åt honom.

Mamma gav ett överväldigande svar till mig en gång när jag var liten och arg,
jag sa "Jag hatar dig!"
Hon svarade inte med den måtta det kunde ha tyckt förtjäna, utan hon sa:
"men jag älskar dig"

Hennes goda kärleksfulla ord fick mig att ångra min hårdhet.


De handlar om att ge mer en människor ber om:
 Mat 5:40  Om någon vill ställa dig inför rätta och ta din livklädnad, så låt honom få din mantel också. 

Det handlar om att uppoffra sin tid och anstränga sig fysiskt för en annan:
 Mat 5:41  Om någon tvingar dig att gå med en mil, gå två mil med honom. 

De handlar om att låna och ge, även om man aldrig skulle få tillbaka.
 Mat 5:42  Ge åt den som ber dig, och vänd dig inte bort från den som vill låna av dig. 

De handlar om att älska de som hatar oss:
 Mat 5:43  Ni har hört att det är sagt: Du skall älska din nästa och hata din ovän. 
Mat 5:44  Jag säger er: Älska era ovänner och be för dem som förföljer er. 
Mat 5:45  Då är ni er himmelske Faders barn. Han låter sin sol gå upp över onda och goda och låter det regna över rättfärdiga och orättfärdiga. 
Mat 5:46  Ty om ni älskar dem som älskar er, vilken lön får ni för det? Gör inte publikaner det också? 
Mat 5:47  Och om ni hälsar endast på era bröder, vad gör ni för märkvärdigt med det? Gör inte hedningar det också? 
Mat 5:48  Var alltså fullkomliga, såsom er Fader i himlen är fullkomlig. 


När vi var små och jag såg hur någon av mina systrar gjorde något som mamma sagt inte var okej, eller vice versa och började skälla på den andre så sa mamma att vi inte skulle göra det, att det skulle hon ta hand om.
När barn säger till varandra blir det utan vishet, de blir känslokallt, kärleks och nådlöst.
Men när en Gudsfruktig auktoritet säger till är det skarpt, hårt, tufft, men med kärlek i grund och botten och han/hon ger en möjlig utväg för försoning.

Det är så med GUD också, vi människor är Hans barn och det är pappaYHWHS uppgift att prata ut med den som behandlat dig fel och eventuellt ge en konsekvens.

 Rom 12:19  Hämnas inte, mina älskade, utan lämna rum för vredesdomen. Ty det står skrivet: Min är hämnden, jag skall utkräva den, säger Herren.


Vi har en brist på tillit på GUD, vi har svårt att tro att GUD tar hand om det så vi tar det i våra egna händer. vi orkar inte vänta, dittan dattan.. och vi gör det på helt fel sätt, med djävulens vapen.
Då kliver vi på den Allsmäktiges tår och ställer oss emot GUD istället för att stanna bakom Honom på Hans sida.


 Ord_19:11  Förstånd gör en människa tålmodig, det är hennes ära att förlåta en försyndelse.


SVÄLJ smärtan av att någon sårar, hellre en att ge igen!:

 Ord 17:9  Den som skyler synd främjar kärlek, den som river upp en sak splittrar nära vänner.

Rom_12:20  Men om din fiende är hungrig, så ge honom att äta, om han är törstig, ge honom att dricka. Gör du det, samlar du glödande kol på hans huvud.



Om YESHUA tog våra synder.. innan vi ens syndat, ska vi då vara så kalla och hårda mot varandra när någon gör fel??






Jag klev ur frälsningens väg p.g.a detta,
men tack o lov, har jag fått förlåtelse och det har blivit en större allvar för mig,
detta med att kämpa emot mörkret i ens liv.


 Jak_4:7  Underordna er därför Gud. Stå emot djävulen, så skall han fly bort från er.


 Upp_2:10  Var inte rädd för vad du kommer att få lida. Se, djävulen skall kasta några av er i fängelse för att ni skall sättas på prov, och under tio dagar kommer ni att få utstå lidanden. Var trogen intill döden, så skall jag ge dig livets krona. 


Tack Yahwe, för detta inlägg, må det influera till att vi anstränger oss mer i att inte kliva in i irritation och bitterhet.
Hjälp oss Fader att hantera svåra situationer med vishet.
Att använda oss utav dina vapen - kärlek, bön, fasta... Istället för fiendens.

I Yeshua Ha Mashias namn!

// Johanna M









2 kommentarer:

  1. Hej Johanna, du ska inte tro att du går in och ut ur Livets Bok, som du menar här; pga egna tillkortakommanden, misstag gör vi alla, din reaktion mot förolämpningar eller nonchalans var säkert naturlig och dessutom sund. Däremot tillhör hämnden Gud~ som det står.
    Livets Bok tillhör Herren~ i den står alla namn som Fadern i sin nåd och glädje givit Sonen.Du tappar inte din frälsning bara för att du blev rädd och arg.
    Så gläd dej~ Guds Frid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frälsingen är en gåva från GUD, men det är också något man ska förbli i och arbeta på.
      Jag fick ett personligt budskap från himmelens och jordens skapare att jag tappat frälsningen,
      inte för att GUD inte har nåd, utan för att Han har gränser.
      Hans gränser gör att vi övas att bli mer och mer Heliga.

      Det finns många kristna som TROR de är påväg till himlen men som lever i oförlåtelse, eller annat och förstår inte hur allvarligt det är.
      GUD är rättvis, jag kan inte samtidigt gå på Hans väg och djävulens.
      80% av alla världens kyrkor är på väg till Helvetet, sa Yeshua till Angelica Zambrano under hennes senaste upplevelse av helvetet.

      Radera